Wanneer u met uw zintuigen iets ziet, voelt, ruikt, proeft of hoort, neemt u waar. Vaak is een dergelijke waarneming aanleiding om iets te doen of juist niet te doen. Maar ook bij dagelijkse activiteiten zoals eten en aankleden, maakt u gebruik van de informatie van deze waarnemingen. De samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarvan het gevolg is, wordt sensorische integratie of sensomotorische integratie genoemd. Kinderen maken hier bijvoorbeeld gebruik van bij het spelen.

Hoe herkent u problemen in de Sensorische Informatieverwerking?
Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van informatie die vanuit de zintuigen binnenkomt niet zo vanzelfsprekend als het eigenlijk zou moeten. Allerlei activiteiten in het dagelijks leven verlopen daardoor moeizaam. Deze kinderen ervaren prikkels sterker of juist minder sterk dan hun leeftijdsgenootjes. Dit verschil kan problemen geven in het samenspel met andere kinderen.

Hierbij kunt u denken aan:

  • Problemen met aanraken: uw kind raakt van streek tijdens de verzorging (douchen, tandenpoetsen, aan- en uitkleden), vermijdt lopen op blote voeten vooral in zand, raakt voortdurend bepaalde voorwerpen of mensen aan, of krimpt juist ineen bij aanraking.
  • Problemen met bewegen en evenwicht: uw kind wordt angstig als de voeten van de grond komen, is bang voor hoogtes en om te vallen, zoekt juist het bewegen op zoals: voortdurend ronddraaien of opvallende bewegingsonrust.
  • Problemen met visuele informatie: uw kind is snel afgeleid door visuele prikkels en heeft een hekel aan fel licht.
  • Problemen met auditieve informatie: uw kind reageert op onverwachte/ harde geluiden zoals brommers, vliegtuigen, stofzuigers of andere kinderen, houdt handen over de oren als bescherming tegen geluid, is snel afgeleid door geluiden, kan niet werken met achtergrondgeluid, lijkt niet te reageren op geluid, geniet van vreemde geluiden en maakt juist zelf harde geluiden.
  • Probleem met smaak en geur: uw kind eet alleen voedsel met bepaalde smaken of structuur, toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken, kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen.

Problemen in de Sensorische Informatieverwerking komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar en zijn per kind verschillend. Ook kunnen deze problemen voorkomen naast bijvoorbeeld ADHD, stoornissen in het autistisch spectrum of met spraak/taalproblemen. Het onvermogen van kinderen om soepel te kunnen reageren door problemen in de Sensorische Informatieverwerking is niet door HET NIET WILLEN MAAR HET NIET KUNNEN.